Tuesday, August 23, 2005

Tanah dan landasan ini penuh misteri. Lagaknya retak. Biarpun ia bertampal, mungkin juga retak menanti belah. Sudah lama rasanya kebingungan. Mengharapkan tempat yang pijak ini stabil umpama pemancing yang menanti umpannya ditangkap ikan, sedangkan dia tahu cacing tidak di mata kail.

Bumi gegar lagi. Barangkali petanda perlu selamatkan diri, sebelum gegaran menelan. Tapi, gelora dalam hati bagaikan memaku kaki dari berlalu. Apatah yang ada dibumi ini hingga kaku derap langkah? Hati, tenanglah, agar rasional kembali menjadi paksi keputusan ini. Bumi gegar lagi, kali kedua. Hati gelojak lagi, seribu kali, atau mungkin lebih. Dalam kalut fikiran bergegas mencari jalan selamat. Jangan terlalu manjakan hati. Didik hati ini! Jangan terlalu menyerah! Jangan diikut hati yang lemah imannya. Titik-titik hitam mengabur pandangan. Masakan dalam jerebu jelas penglihatannya? Umpama jalan raya di waktu malam. Jalan masih jalan. Tapi tanpa cahaya, tahukah tempat tuju? Betulkah derapan kaki meluru?

Bumi gegar lagi, kali ketiga. Hati? Aku sudah penat mencari keseimbangan. Biarkan kewarasan fikiran berkata sekali ini. Apakah timbang-taranya jika tanah beretakan ini dipilih lebih dari keselamatan diri? Didik hati ini! Jangan terlalu diikut lentok manja.

Bumi gegar lagi, kali keberapa tidak penting lagi. Pasti, ia yang terakhir sekali. Selalu aku marahkan gegaran-gegaran yang meronta-rontakan hati. Tapi sekarang, aku berterima kasih diatas setiap desir angin sekalipun. Tipu jika tidak merindui tanah misteri itu. Tapi aku lebih takutkan api yang meratah isi dan menghangus tulang putih.

Didik hati ini!

No comments: